Cape Town International Airport

8 mei 2024 - Hier Zit Mijn Hoekkamer 30 M2, Zuid-Afrika

De huurauto werd zonder opmerkingen teruggenomen en we wandelden met onze bagage vlot de luchthaven in. Vanavond slechts 3 internationale vluchten af te handelen waarvan de laatste onze vlucht terug naar Amsterdam. Gelukkig bleven alle tax free shops laat open alleen voor het (alweer omvangrijke...) reisgezelschap van onze vlucht. Vlotte incheck, security en paspoortcontrole en dus ruim de tijd voor deze 'last post' en nog wat aankopen in de tax free shops.

Een bekende quote van "late comrade" (dixit onze gids op Robbeneiland) Nelson Mandela luidt: "Don't try to change society, but try to change yourself". Hierover zal ik me nog eens goed bezinnen, maar ondertussen kon ik toch de volgende boeken niet laten liggen om me wat meer te verbinden met Zuid-Afrika vanuit mijn welbekende "bestuurlijk perspectief":

- "History of South-Africa", Thula Simpson

- "The Stellenbosch Mafia: Inside the Billionaires' Club", Pieter du Toit

- "The ANC Billionaires: Big Capital Gambit and the Rise of the Few", Pieter du Toit

Vuurwerk wordt beloofd door vooral de laatste 2 boeken van een bekende onderzoeksjournalist die ooit zelf als middelbare scholier een "inkommer" (novice) was, van rijke blanke huize voorbestemd voor het behartigen van "hun" financiële belangen... die "het" blijkbaar niet goed heeft begrepen... (zoals ik destijds als diensthoofd in Hasselt...).

Eens zien of die boeken mij straks wakker kunnen houden op de vlucht!

Boarding gaat bijna beginnen: dit was het voor deze keer. Wie weet tot een volgende ;-)